Componisten/uitvoerenden: Arcangelo Corelli | Georg Philipp Telemann | Johann Sebastian Bach
Profane muziek: dansen, liederen, instrumentaal. De viola da gamba: is dat niet het snaarinstrument dat het meest geschikt is als continuo-instrument? Ook in instrumentale sonates en suites komt de sonore klank van dit instrument, dat als tegenhanger van de cello tezelfdertijd ontstond maar daarna lange tijd een schaduwbestaan leidde, volledig tot zijn recht. Dat gaat u horen in werken van Schenk, Corelli, Bach en Telemann.
Johan Schenk (1660-1712):
1. Sonate voor gamba en basso continuo, op.9, nr.2 in a-klein “L’Écho du Danube”
– I Adagio
– II Giga
– III Corrente
– V Vivace
2. Uit ‘Scherzi musicali’: Suite in g-klein:
– deel II: Allemande
Capriccio Stravagante o.l.v. Skip Sempé
(CD L’Écho du Danube – Johannes Schenck, Astrée E 8566, 1996)
Arcangelo Corelli (1653-1713)
3. Sonate voor viool en basso continuo, op.5, nr.2 in Bes groot (Arr.)
– I: Grave
– II: Allegro
– III:Vivace
– IV: Adagio
– V: Vivace
Teodoro Baù, viola da gamba & Andrea Buccarella, klavecimbel
(CD Corelli, Sonatas for viola da gamba & continuo, Ricercare RIC 440, 2022)
Johann Sebastian Bach (1675-1750)
4. Suite voor orkest nr.2, BWV1067 in b-klein
– I Ouverture
– II Rondeau
– III Sarabande
– IV Bourées I en II
– V Polonaise en Double
– VI Menuett
Georg Philipp Telemann (1681-1767):
5. Uit Kwartet voor fluit, viool, gamba en basso continuo TWV.43, nr.g1 in g-klein, “Parijs: Sonate”:
– II Allegro
– IV Andante
Aanvulling:
Johann Sebastian Bach
6. Suite voor orkest nr.2, BWV.1067 in b-klein, VII: Badinerie
Verità Baroque Ensemble
(CD The German Album – Bach, Telemann, Hanke, Evil Penguin Classic, EPRC 0052, 2023)
Met dank aan Muziekweb.
Op afbeelding: Stilleven met viola da gamba door Jean-Baptiste Oudry (1686-1755)
