Pauline Viardot: Franse operadiva en componiste.
Pauline Viardot, geboren Garcia (Parijs, 1821 – Parijs, 1910), groeide op in een familie van musici wiens naam nauw verbonden is met de belcanto-traditie – ze was de zus van de gevierde Maria Malibran. Als kind was ze pianoleerlinge van Franz Liszt, een goede vriendin van Clara Schumann, George Sand en Ivan Toergenjev, en een collega die door Hector Berlioz, Frédéric Chopin, Charles Gounod, Giacomo Meyerbeer en vele andere persoonlijkheden uit het negentiende-eeuwse Europese culturele leven zeer gewaardeerd werd om haar veelzijdige muzikaliteit.
Viardot kan worden omschreven als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Europese cultuur van haar tijd. Ze was niet alleen een van de beroemdste opera- en concertzangeressen van de negentiende eeuw, een zeer gewaardeerd zangpedagoog en een zeer goede pianiste, maar ook een productief componiste met een oeuvre dat veel omvangrijker is dan algemeen bekend is.
Gedurende meer dan zes decennia produceerde ze zo’n 250 composities in diverse genres, met het grootste aandeel liederen voor één of meer stemmen met pianobegeleiding. Daarnaast componeerde ze kamermuziek, solo pianomuziek en toneelwerken, waaronder opérettes de salon voor solisten, koor en piano, die ze steevast zelf ensceneerde. Tot slot maakte ze ook bewerkingen en uitgaven van werken van andere componisten en bewerkingen van volksliederen uit diverse nationale tradities.
In deze aflevering van ‘Die Sanck een Liedt’ hoort u meer over ‘De grootste zangeres van de wereld’ zoals ze in haar tijd werd genoemd.
Speellijst
- Pauline Viardot-García – ‘Solitude’(Charles Nodier)VWV 1044 (1843)
Mezzosopraan Marina Comparato en Elisa Triulzi piano - Pauline Viardot-García – uit Album de Chant 1850: 1. La petite Chevrière VWV1045 (Ivan Toergenev ?); 2. ‘L’Absence’ VWV1046 (Caña española); 3. Un jour de printemps VWV1082 (Caprice) (Edouard Turquety)
Mezzosopraan Marina Comparato en Elisa Triulzi piano - Frédéric Chopin – Mazurka nr. 31 [Op.50, nr.2] ‘Allegretto’
Vladimir Ashkenazy piano
Frédéric Chopin aan de piano (1887)
- Pauline Viardot-García – ‘Seize ans’ VWV 4023 (Louis Pomey)
Mezzosopraan Marina Comparato en Elisa Triulzi piano - Pauline Viardot-García – ‘Séparation’ (Duo) VWV 4022 (bewerking van Chopins Mazurka ,Op. 24, nr. 1) (tekst Louis Pomey)
Sopraan Serena Rubini, Mezzosopraan Marina Comparato en Elisa Triulzi piano - Pauline Viardot-García – ‘La Calandrina’ VWV 4032 (naar een Arietta van Niccolò Jommelli). (vert. Victor Wilder)
Sopraan Karin Ott en Christoph Keller piano
Bladmuziek van La Calandrina
Pauline Viardot-García – ‘L’Espoir renaît dans mon âme’ VWV1011 (bewerking van Christoph Willibald von Gluck’s ‘Orfeo ed Euridice’.)
Sopraan Karin Ott en Christoph Keller piano - Joseph Haydn – uit Strijkkwartet nr. 5 in D, Op. 3 deel 2 (Andante cantabile – Serenade)
Bamberger Streichquartett - Pauline Viardot-García – ‘Canzonetta de Concert’ VWV4014 ‘Già la notte s’avvicina’ (Pietro Metastasio) Bewerking van Haydn’s Strijkkwartet op.3 (Serenade)
Mezzosopraan Marina Comparato en Elisa Triulzi piano.
Pauline Viardot als ‘Fidès’ in ‘Le prophète’ van Giacomo Meyerbeer.
- Pauline Viardot-García – ‘La Chanson de Loïc’ VWV1085 (Auguste Plage Brizeux)
Mezzosopraan Marina Comparato en Elisa Triulzi piano. - Pauline Viardot-García – ‘Marie et Julie’ VWV 1086 (Gustave de Larenaudière)
Mezzosopraan Marina Comparato en Elisa Triulzi piano. - Pauline Viardot-García – uit: Six Morceaux (1868) VWV3003/5 ‘Veille Chanson’
Reto Kuppel viool en Wolfgang Manz piano
Pauline Viardot. Zeichnung von Ludwig Pietsch (1865) Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin.

info: https://www.pauline-viardot.de

