Search for:
spinner

Musick Will Be The Cure

za 27 jun 2026
Thema: Algemeen | Crosslinks

Musick Will Be The Cure.

Met deze slogan omarmde Bob Rusche het leven. Want Bob was een levensgenieter en muziek was zijn leven. En het hield hem in leven, wat er ook gebeurde.

Als familie en/of dierbare vrienden overleden, was de muziek er ter heling. Toen hij zelf getroffen werd door een ernstige hartaandoening en het op de valreep overleefde, was er altijd weer die muziek, die hem de kracht gaf voluit verder te gaan met zijn grote passie: nieuwe muziek ontdekken en radiomaken. Want het delen van zijn muzikale kennis, het iedere week zijn X-Rated presenteren, live op de radio, met vooral de muziek, waarvan hij vond dat men dat moest horen, dat maakte Bob Rusche tot een van de meest plichtsgetrouwe radiomakers in Nederland. Iedere zondag, tijdens bloedhete zomers of zware winterse omstandigheden; als je zondagavond om negen uur de radio aanzette, dan was daar altijd weer die vertrouwde stem van Bob. En nadat hij je eerst lekker had laten stuiteren op een ‘dancefloor killer’ begon hij aan zijn twee uur durende uitzending vol avontuurlijke en verrassende klanken.

Bobs muzikale kennis was onbegrensd. Kennis die hij had opgedaan tijdens zijn werk voor de NOB-Fonotheek (1976-1990) en als verkoper bij de platenzaak Boudisque in Amsterdam (1980-2008). Vanaf 1999 schoof Bob aan bij Arjen Grollemans programma X-Rated op KINK FM. Het programma besteedde vooral aandacht aan experimentele, industriële en elektronische muziek. Nadat Grolleman in 2010 plots overleed en de stekker in 2011 uit KINK FM werd getrokken, zette Bob Rusche zijn X-Rated voort bij de Concertzender.

En toen was daar plots op vrijdag 26 juni het bericht uit Zuid-Duitsland. Bob is dood. Hij was op terugreis vanuit Oostenrijk samen met zijn vriendin Anita. Hij maakte de reis van zijn leven. Naar de plekken, die hem deden herinneren aan vroeger, naar de vakanties met zijn ouders. Eindelijk eens een echte reis. Een reis die hij al heel lang had willen maken. Maar de plicht van het elke week X-Rated presenteren weerhield hem.

Ik kende Bob al vanaf 1982. Toen als concertbezoeker, maar vooral als vaste klant bij de cassettewinkel Staalplaat in de Spuistraat in Amsterdam. Maar ook tijdens mijn bezoekjes aan Boudisque was Bob een vaste waarde als het ging om extreme, uitzonderlijke en alternatieve muziek. Verder kwamen we elkaar regelmatig tegen in het muziek circuit of op het mediapark in Hilversum. Pas toen ik, als net beginnend redacteur bij de Concertzender, hoorde dat KINK FM ging stoppen, heb ik direct Bob benaderd of hij zijn X-Rated bij ons wilde voortzetten. X-Rated paste namelijk perfect in het format van mijn net nieuw opgezette Crosslinks-redactie. Vanaf dat moment voelde Bob zich als een vis in het water. Met zijn brede muziekkennis en liefde voor heel veel verschillende muziekgenres voelde hij zich gehoord door vele collega’s. Tegelijkertijd was hij een inspiratie voor de andere programmamakers. Met name de zondagavond live-crew was een hecht gezelschap. Door deze samenwerking ontstond er een intense verbintenis. En met een onderlinge passie voor muziek, word je vrienden voor het leven.

Vorig jaar vierde Bob 30 jaar X-Rated. Zondagavond 7 juni jongstleden vierden we in de studio met meerdere programmamakers het 10-jarige jubileum van Sensenta, het wekelijkse radioprogramma van Harrold Roeland. En opnieuw wenste iedereen elkaar nog vele jaren toe, vol mooie programma’s.

Helaas is het aan Bob niet gegeven.

Alleen zijn nalatenschap zal helend blijven.

Musick Will Be The Cure.

Hessel Veldman; 26 juni 2026.