Atlas Consort met muziek uit Korea & China
2 februari 2005, KIT Tropentheater, Amsterdam
De gesloten wereld van het Verre Oosten gaat een stukje open.
Geen land is zo fascinerend als China. Volkomen los van alle beschavingen in het Westen en het Nabije Oosten ontwikkelde zich daar een cultuur die volkomen haar evenknie was. En anders dan in onze streken, waar het ene rijk ten onder ging en het andere opstond, bleef de beschaving hier eeuwen, ja millennialang in dezelfde cultuur geconcentreerd. Ja, China is de wereldgeschiedenis in één land.
Fascinerend aan China is ook dat de cultuur zo’n beetje alles anders lijkt te doen dan de Europeanen of de Arabieren. Wij zijn altijd bezig geweest met onze goden, de Chinezen bedreven religie (confucianisme, boeddhisme) zonder god. Wij ontwikkelden alfabetten, de Chinezen hielden vast aan een karakterschrift. Wij streefden persoonlijke ontwikkeling na, de Chinezen gingen altijd voor het collectief. Wij maakten onze kunst altijd maar weelderiger en ingewikkelder, de Chinezen gingen bewust voor eenvoud.
Ook in de Chinese muziek heerst eenvoud. Hoewel de mogelijkheid tot een chromatisch systeem onderkend werd, hadden de Chinezen altijd genoeg aan vijf tonen. Ook meerstemmigheid in de Europese zin komt er eigenlijk niet voor. En toch … toch kun je moeilijk zeggen dat hier geen kunst werd gemaakt. De Chinese muziek is subliem in al haar eenvoud.
In dit concert horen we een greep uit de Chinese muziek en uit de Koreaanse muziek. Korea, eeuwenlang een vazalstaat van China, stond vanouds onder zware Chinese culturele invloed. Toch heeft de muziek van dit land een eigen identiteit weten vast te houden, die niet in de laatste plaats wortelt in de volksmuziek en in de volkomen andere Koreaanse taal.